Charakterystyka rynku
SYNERGIA-WUM Sp. z o. o. jest spółką celową Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Świadczone przez nią usługi polegają wyłącznie na realizowaniu zadań związanych z komercjalizacją wyników badań prowadzonych na Uczelni, zarówno na rzecz WUM jak i jego pracowników naukowych oraz studentów. Czynniki szczególne, wpływające pozytywnie na sytuację Spółki.
Są cztery zasadnicze elementy, które wpływają korzystnie na sytuację Spółki i których znaczenie jest determinujące dla osiągnięcia powodzenia w zamierzonym działaniu statutowym:
1) mocny fundament naukowy (instytucjonalnej bazy naukowej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego),
2) bezpośredni dostęp do wiedzy technologicznej,
3) współpraca z Akademickim Centrum Innowacji WUM, jako jednostką preinkubacji wyników badań dla pozycjonowania Spółki, jako inkubatora przedsiębiorczości akademickiej,
4) możliwość skoncentrowania się na niszy rynkowej – rynek wyrobów medycznych – leków, zwłaszcza przeciwbólowych.
Jakość działań w Akademickim Centrum Innowacji Warszawskiego Uniwersytety Medycznego – w fazie preinkubacji, pozwoliły (zgodnie z zasadą ciągłości) na wyodrębnienie w Spółce – w fazie inkubacji przedsiębiorczości akademickiej, następujących procesów w odniesieniu do przedmiotu portoflio Spółki do komercjalizacji:
Oczekiwania i potrzeby Klientów Spółki
Pracownicy naukowi i studenci WUM, często nie posiadający odpowiedniej wiedzy o prawie własności intelektualnej, oczekują od Spółki przede wszystkim pomocy, polegającej na identyfikacji i klasyfikacji dóbr intelektualnych nadających się do objęcia ochroną. Jeśli uda się zidentyfikować element ich dorobku, który można zastrzec i który zawiera potencjał komercjalizacji, osoby te często decydują się na przyjęcie pomocy Spółki w zakresie wykonania szczegółowych analiz, przeprowadzenia postępowań o udzielenie patentów oraz w wyszukaniu partnera-przedsiębiorcy i wspomaganiu procesu ubiegania się o granty lub inne sposoby finansowania badań nad wdrożeniem technologii.
Tak było w odniesieniu do młodego naukowca Łukasza Strulaka, wynalazcę i współautora zgłoszenia patentowego – trokar ostrotępy z sondą zamrażającą do zamrażania tkanek oraz zastosowanie trokara ostrotępego do zamrażania tkanek.
Podobnie w odniesieniu do Piotra Merksa, młodego pracownika naukowego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, twórcy systemu „Lekolepki” – do znakowania leków przy użyciu piktogramów. W odniesieniu do tego systemu, Warszawski Uniwersytet Medyczny, przy udziale Spółki podpisał umowę o współpracy z Children’s Hospital of Estern Ontario (Kanada), na podstawie której przez najbliższe trzy lata będzie odbywał się proces walidowania nowych piktogramów przy użyciu metod stosowanych w Kanadzie.
W odniesieniu do WUM, rola Spółki sprowadza się do przyjęcia wyników badań w formie aportu, a następnie komercjalizowaniu ich poprzez nawiązanie współpracy z partnerem biznesowym, jak w niniejszym wniosku, lub poprzez zbycie tych praw lub zarządzanie nimi.
Charakter popytu na działalność Spółki
Spółka Synergia-WUM Sp. z o.o. działa od roku 2012 i popyt na jej wsparcie potencjalnie stale wzrasta. W obliczu spodziewanej nowelizacji prawa o szkolnictwie wyższym i rozszerzenia zakresu uprawnień przysługujących badaczom, zatrudnionym lub studiującym na wyższych uczelniach (wprowadzenie tzw. „przywileju profesorskiego”), można się w najbliższym czasie spodziewać jeszcze większego zapotrzebowania na oferowane usługi. Tym bardziej, że spośród projektów inwestycyjnych, które generują potencjalnie największą ilość zagadnień z zakresu własności intelektualnych, w zakresie organizacji ich ochrony, ale przede wszystkim w zakresie zarządzania i komercjalizacji efektów prac projektowych, z tym związanych, na szczególną uwagę zasługuje:
1. Projekt Centrum Badań Przedklinicznych i Technologii (CePT), z listy indykatywnej projektów kluczowych Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Priorytet ‚2.
Koordynatorem tego projektu jest Warszawski Uniwersytet Medyczny, natomiast beneficjentem jest konsorcjum naukowe, utworzone na podstawie umowy konsorcjum zawartej w dniu 28 listopada 2008 r., w którego skład wchodzą jedne z najlepszych uczelni i jednostek badawczo-rozwojowych w zakresie biomedycyny w Polsce. Celem realizacji tego projektu jest stworzenie czołowego w Europie Środkowej ośrodka badań biomedycznych składającego się z dziesięciu ściśle ze sobą współpracujących laboratoriów środowiskowych. Działania w projekcie skupione będą na realizacji opracowanego przez wybitnych polskich naukowców programu badawczego, w zakresie problematyki najważniejszych chorób cywilizacyjnych: układu nerwowego, układu krążenia i nowotworowych.
2. Projekt BASTION (From Basic to Translational Research in Oncology).
W dniu 30 sierpnia 2012 r. Warszawski Uniwersytet Medyczny i Komisja Europejska zawarły umowę (nr 316254) o dofinansowanie projektu BASTION. BASTION to multidyscyplinarny projekt naukowy, którego celem jest zwiększenie potencjału badawczego WUM w dziedzinie onkologii doświadczalnej. W ramach tego projektu przewidziane jest pozyskanie wiedzy, transfer technologii i zacieśnienie, bądź nawiązanie współpracy naukowej z 11 ośrodkami naukowymi i dwoma przedsiębiorstwami zajmującymi się komercjalizacją badań naukowych.
Powyższe uzasadnia, że istnienie Spółki stanowi naturalną konsekwencję i uzupełnienie w ofercie umożliwiającej wdrażanie przyszłych wyników prac B+R powstałych na Uczelni.
Wykonywane zadania
Zanalizowanie możliwych zastosowań wyników badań w praktyce, dla celów określenia strategii ochrony prawnopatentowej i komercjalizacji.
Cel zadania: identyfikacja, klasyfikacja, ocena, ochrona i komercjalizacja dóbr intelektualnych wytworzonych w Projekcie, w tym:
• zdobycie wiedzy o sytuacji prawno-patentowej i zidentyfikowanie obszarów swobody badawczej,
• usprawnienie działań zmierzających do uzyskania ochrony własności przemysłowej,
• zdobycie wiedzy o sytuacji rynkowej i wytyczenie ścieżek komercjalizacji wyników prac B+R,
• zorganizowanie i monitorowanie procesu komercjalizacji wyników badań,
Sposób realizacji zadania: metodologia badawcza z uzasadnieniem jej adekwatności do założonego celu zadania, sposób analizy wyników oraz mierzalne efekty:
1) identyfikacja i klasyfikacja uzyskanych dóbr ochrony intelektualnej,
2) analiza prawnej możliwości swobodnego wykorzystania zidentyfikowanych dóbr z uwzględnieniem ryzyka ewentualnej kolizji z prawami osób trzecich (analiza freedom to operate),
3) analiza wykluczająca brak nowości,
4) analiza typu patent landscaping – wskazanie w badanym obszarze obowiązujących i wygasłych zastrzeżeń patentowych oraz podmiotów które uzyskały, próbowały uzyskać lub są zainteresowane uzyskaniem patentów,
5) analizę kosztów ewentualnego uzyskania praw wyłącznych, tj.:
a) koszty zgłoszenia w ścieżce krajowej,
b) koszty zgłoszenia europejskiego,
c) koszty zgłoszenia w procedurze międzynarodowej,
d) ewentualna analiza kosztów zgłoszenia w wybranych państwach.
6) przygotowanie projektu strategii ochrony zidentyfikowanych dóbr intelektualnych (w oparciu o wyniki analizy z pkt 5),
7) opracowanie dokumentacji, która, w przypadku podjęcia decyzji o ubieganiu się o przyznanie praw wyłącznych, posłuży do sporządzenia opisów i dokumentacji patentowej,
8) przygotowanie analizy możliwości komercjalizacji, obejmującej:
a) analizę przy pomocy matrycy logicznej – wykorzystanie metody analitycznej, polegającej na zestawieniu ze sobą danych obejmujących m.in.: (i)strategiczne i bezpośrednie cele uczestników danego projektu, (ii)działania podejmowane w dążeniu do osiągnięcia celów, (iii)bezpośrednie rezultaty działań, (iv)zasoby, jakimi dysponują uczestnicy danego projektu, (v)czynniki zewnętrzne oddziałujące na rozważane projekty komercjalizacyjne; matryca logiczna jest narzędziem służącym do oceny i zarządzania złożonymi projektami; w przypadku oceny możliwych ścieżek komercjalizacji, zostanie użyta do analizy krótko i długofalowych działań, związanych z wykorzystaniem danego potencjału, w tym nowego produktu; jednocześnie pozwala ona opracować zestaw mierników, służących do monitorowania skuteczności ich realizacji, co umożliwia identyfikację działań nieskutecznych, wymagających zmiany, a także wskazuje nieuwzględnione wcześniej obszary ryzyka;
b) analizę interesariuszy – komplementarne wobec analizy przy użyciu matrycy logicznej badania czynników zewnętrznych danego projektu, koncentrujące się na identyfikowaniu podmiotów, które mogą wywrzeć wpływ na jego realizację lub też same podlegać jego wpływowi; przykładem takiej analizy jest badanie konkurencji rynkowej lub potencjalnych partnerów zainteresowanych nabyciem licencji,
c) analizę szacunkowej wysokości stawek licencyjnych, jakie można przyjąć w umowach z potencjalnymi partnerami biznesowymi – kluczowa analiza finansowa, uwzględniająca m. in. dostępne ekonomiczne dane dotyczące stawek stosowanych przez inne podmioty, dostępność porównywalnych rozwiązań, wielkość potencjalnego rynku,
9) przygotowanie projektu strategii komercjalizacji (opartego o wyniki analizy z pkt 8),
a) wskazanie najbardziej opłacalnych metod komercjalizacji (np. poprzez sprzedaż praw, udzielenie licencji, wdrożenie technologii poprzez spółkę spin – off/out),
b) wskazanie potencjalnych partnerów rynkowych.
Wykonywane zadania
Zanalizowanie możliwych zastosowań wyników badań w praktyce, dla celów określenia strategii ochrony prawnopatentowej i komercjalizacji.
Cel zadania: identyfikacja, klasyfikacja, ocena, ochrona i komercjalizacja dóbr intelektualnych wytworzonych w Projekcie, w tym:
• zdobycie wiedzy o sytuacji prawno-patentowej i zidentyfikowanie obszarów swobody badawczej,
• usprawnienie działań zmierzających do uzyskania ochrony własności przemysłowej,
• zdobycie wiedzy o sytuacji rynkowej i wytyczenie ścieżek komercjalizacji wyników prac B+R,
• zorganizowanie i monitorowanie procesu komercjalizacji wyników badań,
Sposób realizacji zadania: metodologia badawcza z uzasadnieniem jej adekwatności do założonego celu zadania, sposób analizy wyników oraz mierzalne efekty:
1) identyfikacja i klasyfikacja uzyskanych dóbr ochrony intelektualnej,
2) analiza prawnej możliwości swobodnego wykorzystania zidentyfikowanych dóbr z uwzględnieniem ryzyka ewentualnej kolizji z prawami osób trzecich (analiza freedom to operate),
3) analiza wykluczająca brak nowości,
4) analiza typu patent landscaping – wskazanie w badanym obszarze obowiązujących i wygasłych zastrzeżeń patentowych oraz podmiotów które uzyskały, próbowały uzyskać lub są zainteresowane uzyskaniem patentów,
5) analizę kosztów ewentualnego uzyskania praw wyłącznych, tj.:
a) koszty zgłoszenia w ścieżce krajowej,
b) koszty zgłoszenia europejskiego,
c) koszty zgłoszenia w procedurze międzynarodowej,
d) ewentualna analiza kosztów zgłoszenia w wybranych państwach.
6) przygotowanie projektu strategii ochrony zidentyfikowanych dóbr intelektualnych (w oparciu o wyniki analizy z pkt 5),
7) opracowanie dokumentacji, która, w przypadku podjęcia decyzji o ubieganiu się o przyznanie praw wyłącznych, posłuży do sporządzenia opisów i dokumentacji patentowej,
8) przygotowanie analizy możliwości komercjalizacji, obejmującej:
a) analizę przy pomocy matrycy logicznej – wykorzystanie metody analitycznej, polegającej na zestawieniu ze sobą danych obejmujących m.in.: (i)strategiczne i bezpośrednie cele uczestników danego projektu, (ii)działania podejmowane w dążeniu do osiągnięcia celów, (iii)bezpośrednie rezultaty działań, (iv)zasoby, jakimi dysponują uczestnicy danego projektu, (v)czynniki zewnętrzne oddziałujące na rozważane projekty komercjalizacyjne; matryca logiczna jest narzędziem służącym do oceny i zarządzania złożonymi projektami; w przypadku oceny możliwych ścieżek komercjalizacji, zostanie użyta do analizy krótko i długofalowych działań, związanych z wykorzystaniem danego potencjału, w tym nowego produktu; jednocześnie pozwala ona opracować zestaw mierników, służących do monitorowania skuteczności ich realizacji, co umożliwia identyfikację działań nieskutecznych, wymagających zmiany, a także wskazuje nieuwzględnione wcześniej obszary ryzyka;
b) analizę interesariuszy – komplementarne wobec analizy przy użyciu matrycy logicznej badania czynników zewnętrznych danego projektu, koncentrujące się na identyfikowaniu podmiotów, które mogą wywrzeć wpływ na jego realizację lub też same podlegać jego wpływowi; przykładem takiej analizy jest badanie konkurencji rynkowej lub potencjalnych partnerów zainteresowanych nabyciem licencji,
c) analizę szacunkowej wysokości stawek licencyjnych, jakie można przyjąć w umowach z potencjalnymi partnerami biznesowymi – kluczowa analiza finansowa, uwzględniająca m. in. dostępne ekonomiczne dane dotyczące stawek stosowanych przez inne podmioty, dostępność porównywalnych rozwiązań, wielkość potencjalnego rynku,
9) przygotowanie projektu strategii komercjalizacji (opartego o wyniki analizy z pkt 8),
a) wskazanie najbardziej opłacalnych metod komercjalizacji (np. poprzez sprzedaż praw, udzielenie licencji, wdrożenie technologii poprzez spółkę spin – off/out),
b) wskazanie potencjalnych partnerów rynkowych.
Potencjał organizacyjny
Synergia-WUM z o. o. jest beneficjentem i stroną umowy zawartej z NCBR w dniu 24.10.2013 r. o wykonanie i finansowanie projektu realizowanego w ramach programu „SPIN-TECH”, jako spółka celowa Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. W ramach tej umowy ma za zadanie doprowadzenie do skomercjalizowania czterech wyników badawczych (technologii), które powstały na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Ich identyfikacja odbyła się w ramach programu „Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”, na podstawie umowy zawartej z NCBR (2012).
Obecna działalność Spółki jest działalnością dedykowaną do celów komercjalizacji wyników prac B+R powstałych na WUM, a jej utworzenie nastąpiło po zmianie przepisów Prawo o szkolnictwie wyższym (dodanie art. 86a w brzmieniu obowiązującym od 01.10.2011 r.) oraz konkretnych potrzeb związanych z realizacją na Uczelni projektu „Zarządzanie własnością intelektualną na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym w procesie budowania świadomości znaczenia ochrony własności praw na dobrach niematerialnych i wagi komercjalizacji wyników prac B+R” w ramach w/w Programu Kreator innowacyjności.
Spółka jest podmiotem odpowiedzialnym za komercjalizację nowej kompozycji leku przeciwbólowego zawierającego Tramadol i sól Mg. Kompozycja tego leku jest przedmiotem polskiego zgłoszenia patentowego, a w wyniku działalności Spółki doszło do zastrzegającego pierwszeństwo z tego zgłoszenia międzynarodowego zgłoszenia patentowego PCT oraz zgłoszenia w fazie krajowej w USA. Wybrany model komercjalizacji zakłada udzielenie przez Spółkę odpłatnej licencji wyłącznej na powstałe wyniki badań, w najpełniejszym zakresie dopuszczalnym przez przepisy obowiązującego prawa, w celu: 1) wdrożenia i sprzedaż produktu/leku powstałego na podstawie wyników badań, 2) sprzedaży prawa do korzystania z wyników badań, 3) udzielenia sublicencji.



